Cutierabbit

Alla inlägg under april 2011

Av Amanda Lindmark - 21 april 2011 22:25

hej ska skriva  lite om kaniner och lejonhuvade kaniner

LEJONHUVADE KANIKNR


Lejonhuvad kanin

Lejonhuvad kanin är en kaninras och det är den näst nyaste dvärgkaninrasen efter lejonhuvad dvärgvädur som förekommer i Sverige. Den kom till Finland på slutet av 1980-talet, och blev godkänd i Nordisk standard 1 oktober 2003.

Kaninen ser ut att ha en lejonman runt huvudet, därav namnet. Långhårig päls ska finnas på kinderna, pannan, nacken och bröstet, övrig päls ska vara kort. De långa håren växer långsammare än övrig päls, och det är först vid 8 veckors ålder som de långa håren blivit längre än pälsen på resten av kroppen. Pälslängden på lejonmanen ska vara 5-8 cm.

Förut kallades den här rasen för "Löwen" och det gör den alltså inte idag. Det är det tyska namnet och det används inte längre. Vissa säger också "Lejonkanin" och det är också felaktigt att säga.

Rasen är godkänd i samtliga färger. En lejonhuvad kanin ska väga 1,3 - 1,7 kg.

Lejonhuvad kanin finns i 3 olika hårlag: Enkelmanad: Har endast man som de oftast fäller av efter hand. Kräver lite pälsvård. Dubbelmanad: Har man i varierande storlek, samt "kjol" längs med låren och runt rumpan, korthåriga på ryggen. Kjolen fälls av i olika grader efter varje fällning, en del behåller den hela livet. Teddy: Är långhåriga över hela kroppen! Kräver mycket pälsvård, alternativt rakning.

KANINER


Kanin - Ett underbart husdjur

En kanin är ett väldigt bra sällskapsdjurför hela familjen! Samtidigt som kaniner ofta är väldigt tama och keliga så är kaninerna också väldigt enkla och lätthanterliga att ha som husdjur. Det är kanske också detta som förmodligen gör att så många familjer runt om i Sverige väljer att skaffa en kanin istället för en katt eller en hund.

Innan man skaffar en kanin.


Innan man skaffar sin kanin finns det dock väldigt många saker man som blivande kaninägare bör tänka igenom väldigt noga. Kommer jag ha tid att sköta om min kanin med den omsorg som djuret faktiskt kräver? Tror jag att jag kommer att klara av att hålla rent i kaninens kaninbur flera gånger i veckan, och kommer jag att tycka att det är lika roligt att sköta om min kanin efter 3 år som jag kommer tycka att det är de första veckorna?

Detta är bara några av många andra frågor man bör ställa sig innan man skaffar sin kanin. Här på kaninfakta.se kommer du att hitta mängder av fakta och intressant information om husdjuret kanin. Här får du bland annat tips och idéer om hur man sköter om sin kanin på bästa sätt, hur man kan träna sin kanin till att bli tam och vilken sorts foder man ska ge sin kanin för att den ska få tillräckligt med innehållsrik näring.


men hej d bloggn<3


Av Amanda Lindmark - 21 april 2011 18:28

hej jag sa ju att jag hade vbunit ett påskägg

här kommer bilderna<3

 

Av Amanda Lindmark - 21 april 2011 10:44

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12909297.ab

kolla vad sööt den är asso:P

fatta vad söta de är

men på city gross kunnde man vinna ett jätte stort påskägg och jag tävlade

och jag vann det ska åka och hämta det i dag

lägger unp bild senare

hej då min blogg<3

  vill lägga up den den äe så söööt^^


Av Amanda Lindmark - 20 april 2011 11:57

Hur sminkar du dej, vad använder du?
 
Jag använder mascara,puder och ögonskugga(bara ibland sminkar jag mig)

Gillar du att baka och laga mat?

Jag gillar att baka kakor tårtor all möliga saker och jag lagar ibland mat men inte så ofta
Berätta om dej själv!

Jag är en elvaårig tjej, jag älskar djur,bada och att vara med kompisar.
jag har  3katter,1kanin och en hamster.

Har du tandställning?

Nepp, men ska skaffa om ett år.

Har du problem med finnar?

Asså, jag brukar få finnar ibland.
Gillar du att plugga?

Jag gillar inte att plugga.men mitt favorit ämne i skolan är europa
Vad gillar du för musik?

olika kommer inteå någonnu
Hur många gånger har du varit utomlands och vart är ditt favorit ställe?

Jag har varit i..
Turkiet 1gg

Danmrk 1gg

Öland 3gg

Gotland 2gg


Turkiet, dom har så fint där och så är dom så trevliga!

Varför började du blogga?

Jag vet faktiskt inte, jag bara kännde för det :)

Har du bloggat länge?

Ja ganska länge typ ett år

Hur är din stil?

olika vad jag har på mig
Vad gillar du för kläder?

Jag gillar leggins, linne och skjolar. Mysbyxorna och t-shirtar med tryck är nog de största favoriterna :)

Vilken bloggare gillar du?

Jag gillar Foki, hon är sig själv.


Av Amanda Lindmark - 18 april 2011 23:39


den är ganska bra fasst jag kollar inte på big brother

men idag så ramlade jag och skrapade up knät(ont)  

men imorgon ska jag och linnea fortsätta och bygga på våran koja

men ska typ lägga mig och kolla på tv<3

hej då min blogg  

Av Amanda Lindmark - 17 april 2011 23:00

hejsan bloggen

när linnea och jag var på eriksdadsbadet så satt linnea i bubbelpoolen medans jag åkte vattenruchbanorna(stavning)så var det någon gammling som stoppade sin stortå i linneas fitta och sen log han mot henne

men vi hadde jätte roligt ijallafall(stavning)

men i dag var vi vid mossen och kollade när det spelade men

ska kolla på tv typ

hej då bloggen

i fredags hade vi ka spring och jag kläde(stavning)ut mig

men här kommer en bild

  visst är jag söt<3

Av Amanda Lindmark - 16 april 2011 09:48

i dag ska jag åka och bada med linnea(http://www.linneafrolich.bloggplatsen.se/)

vi ska till eriksdalshallen och bada idag


hoppas vi har det kul   men tror att vi kommer ha det  

asso vill åka till turkiet i påsk eller på sommarlovet! men vi ska åka till danmark i sommar (kanske)

men hej då min lilla blogg




Av Amanda Lindmark - 10 april 2011 14:07

hej bloggen


är just  nu med linnea


lyssnar på


hon läser nya galna bellman och andra roliga historier <3

men hej då bloggen

Det här är jag

Jag heter Amanda och är 16 år ♥ Klicka på "visa presentation" för att få veta mer om mig ♥

Fråga mig

16 besvarade frågor

Översätt

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards