Cutierabbit

Direktlänk till inlägg 14 maj 2011

ERIC SAADE<3

Av Amanda Lindmark - 14 maj 2011 14:51











  

 Gick vidare till

 Hoppas han vinner hela


Kommer lite fakta om Eric Saade




Eric Khaled Saade, född 29 oktober 1990 i Kattarp, Helsingborgs kommun, är en svensk sångare.


Privatliv Eric Saade växte upp i Kattarp utanför Helsingborg. Han är son till Walid Saade och Marlene Jakobsson. Hans far kommer från Libanon men har rötter i Palestina. Modern är svenska.Under sin högstadietid gick han på Magnus Stenbocksskolan i Helsingborg. Gymnasietiden gick han på Filbornaskolan, även den i Helsingborg. Eric är sambo med den svenska sångerskan Molly Sandén.




Karriär Saade var en av medlemmarna i pojkbandet What's Up. Den 26 februari 2009 meddelade han att han lämnat bandet och att han tänkte satsa på sin solokarriär istället. Han och What's Up (med Vendela Palmgren) har spelat in det svenska soundtracket "Här är jag" ("This Is Me") till filmen Camp Rock. Saade har varit programledare på Disney Channel där han bland annat har intervjuat Zac Efron och Vanessa Hudgens under deras besök i Sverige. Saade var även programledare för My Camp Rock under hösten 2009. Saade har även gjort den svenskspråkiga rösten till Shane i Camp Rock.

Den 24 augusti 2009 skrev Eric Saade på för Roxy Recordings. Hösten 2009 kom första singeln "Sleepless", och ett musikalbum, Masquerade, gavs ut den 19 maj 2010.

Saade har bland annat medverkat i Sommarkrysset, Lotta på Liseberg och i Allsång på Skansen. Under sommaren 2010 besökte han ett trettiotal orter i Sverige med den egna turnén Masquerade Tour.

Melodifestivalen

"Det är svårt att få det att låta bra samtidigt som man dansar street.
Sången får lida extremt mycket. I utlandet har man ju fattat det här
med pop. Artisten släpper micken, kören sjunger refrängen, sen tar
man upp micken när man känner för det igen. I Melodifestivalen
tycker folk att man ska sjunga hela låten hela tiden"
— Saade om sitt krävande dansnummer, 2011[8]

 


Saade deltog med Fredrik Kempe och Peter Boströms låt "Manboy" i Melodifestivalen 2010 och gick direkt till final med flest röster av alla från deltävlingen i Sandviken till Globen där han slutade på tredje plats. Han avlämnade också Sveriges röster i Eurovision Song Contest 2010.

I juni 2010 var Saade skeptisk till att ställa upp i Melodifestivalen en andra gång, men så småningom stod det klart att han skulle ställa upp igen i Melodifestivalen 2011 med låten "Popular", skriven av Fredrik Kempe. Den 19 februari fick han flest röster i delfinalen som hölls i Linköping och gick direkt till finalen i Globen. Den 12 mars blev "Popular" vinnare av Melodifestivalen 2011 och representerar därmed Sverige i Eurovision Song Contest 2011 i Düsseldorf.

Eurovision 2011

Efter att ha vunnit Melodifestivalen 2011 representerar han Sverige i Eurovision Song Contest 2011 i Düsseldorf. I den andra semifinalen som hölls den 12 maj 2011 har Eric kvalificerat sig vidare till final som kommer hållas den 14 maj 2011.

 

 

Eric Saade
Eric Saade 2011.
Eric Saade 2011.
FödelsenamnEric Khaled Saade
Född29 oktober 1990 (20 år)
Bakgrund Sverige, Helsingborg
Genre(r)Pop
RollSångare
Aktiva år2008–nutid
SkivbolagRoxy Recordings
ArtistsamarbetenWhat's Up
Webbplatshttp://ericsaade.com/index.php/


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda Lindmark - 19 april 2016 18:37


Heej! Nu sitter jag i soffan och kollar på min serie, "Pretty Little Liars" :) Älskar den! Idag var jag i skolan mellan kl 12.35-15.25, riktigt skön dag. Hade även en håltimme där imellan och då pluggade jag matematik i en timme :) Åkte hem när jag s...

Av Amanda Lindmark - 17 april 2016 21:44

Heej! Nu sitter jag i soffan och kollar på min serie, "Pretty Little Liars" :) Åt precis en rostad macka med leverpastej, mums :D Igårkväll kollade jag på film och åt godis/chips! Färgade även håret, men måste färga en gång till då färgen inte fastna...

Av Amanda Lindmark - 16 april 2016 12:54


Heej! Vakande vid kl 10.30 och åt frukost :) Åt vanilj youghurt med chokladfyllda flingor, så himla gott ...

Av Amanda Lindmark - 15 april 2016 22:08


Heej! Nu ligger jag i soffan och kollar på youtube videos

Av Amanda Lindmark - 14 april 2016 20:55


Heej! Igår glömde jag blogga, förlåt :) Men hade så ont i huvudet och pluggade. Var även på Ikea med pappa snabbt på kvällen :) Köpte lite saker, kan ta kort på det och ladda upp i helgen ...

Det här är jag

Jag heter Amanda och är 16 år ♥ Klicka på "visa presentation" för att få veta mer om mig ♥

Fråga mig

16 besvarade frågor

Översätt

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Gästbok


Skapa flashcards