Cutierabbit

Alla inlägg under april 2011

Av Amanda Lindmark - 30 april 2011 17:35


Valborg leder hit. För namnet Valborg, se Valborg (namn). För andra betydelser av Valborgsmässoafton, se Valborgsmässoafton (olika betydelser).

Valborgsbål vid Ringsjöns strand 2004.

Valborgsmässoafton, sista/siste april eller vardagligt valborg, finlandssvenska vappen, är en årlig högtid som firas i Estland, Finland, Lettland, Sverige, Tjeckien och Tyskland den 30 april eller 1 maj. Traditionen grundar sig på den hedniska högtid som funnits i Tyskland, men har senare kommit att sammankopplas med kulten av den heliga Valborg, mot häxtro och onda andar, som uppstod efter hennes död år 779. Valborg blev förklarad som helgon den 1 maj (därav förr kallad Valborgsmässan, Walpurgistag), och genom denna omständighet förbands hennes namn med den germanska hedendomens på nämnda dag hållna vårfester, som av den kristna övertron stämplades såsom häxförsamlingar. Särskilt trodde man, att på Valborgsmässonatten (mellan den 30 april och den 1 maj) häxorna red på kvastar eller getabockar till de gamla offerplatserna, i synnerhet till Blocksberg (Brocken, den högsta spetsen av Harz, bekant bl.a genom den fantastiska scenen "Walpurgisnacht" i Goethes Faust), och där gjorde ofog i djävulens sällskap. För att oskadliggöra spökeriet förde man oväsen (med rop, skott och horn) och tände eldar på höjderna. Sådan blev nämligen den kristna tidens förklaring av dessa till sitt ursprung hedniska vårseder.

taggit från http://sv.wikipedia.org

men har varit och badat med jennifer idag

men hej då min blogg

Av Amanda Lindmark - 28 april 2011 20:15

hej fick gå ut med en hund för mamma så min pappa och jag gick ut med fiona i skogen var lite kul

men ska bada nu men sen ska jag äta kesella

 &

inte vårat badkar det hittade jag på http://www.google.se/

men hej då

:(

Av Amanda Lindmark - 28 april 2011 07:40

om jag säger -mamma jag går ut till linnea

då säger honför att jag har fått utergångförbud typ i 3veckor eller så

men ska äta min frukost och sen tagga till skolan<3

Av Amanda Lindmark - 25 april 2011 15:14

här kommer ett klipp med henne och hennes kompisar<3

Av Amanda Lindmark - 25 april 2011 14:16

hej bloggen solar just nu fett varm asso

men lyssnar på musik okå men hej då för en stund

Av Amanda Lindmark - 24 april 2011 22:19

hej bloggen

lördag: var jag och bada med linnea(linneafrolich.bloggplatsen.se) vi åkte till erikdalsbadet(roligt <3)

men idag hade vi hyrt en lokal så vi firade att min pappa fyllde 50

(lite gammal är han nu) men vi firade pappa och hadde jätte roigt men jag kanske lägger in bilder om jag orkar

men pappa fick många fina saker

och vi kom hem för en stund sen och min kusin ska sova över med sin man

jag fick ett påskägg av henne(hon är jätte snäll   )

och en icapåse med grönt slagg kan visa sen

en hej då bloggen <3

Det här är jag

Jag heter Amanda och är 16 år ♥ Klicka på "visa presentation" för att få veta mer om mig ♥

Fråga mig

16 besvarade frågor

Översätt

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Gästbok


Skapa flashcards